החופש הגדול! הזדמנות מצוינת לשינויים קטנים! חלק ב'
החופש הזה במיוחד הוא הזדמנות
להכיר את הילדים שלכם
כי הם עברו שינוי רציני בשנה האחרונה.
זו גם הזדמנות מצוינת
לייצר שינויים קטנים בלי לעורר התנגדויות.
כי הם לא לחוצים, אולי הם גם קשובים יותר,
אך בעיקר יש להם זמן.
קחו את ההזדמנות להכניס
אווירה חדשה, אחרת, רעננה,
ועל הדרך צרו גם הורות עם השראה.
למי שלא קרא את החלק הראשון של המאמר
לחצו כאן – לקריאת חלק א'
עוד 4 נקודות חשובות שכדאי
להיזכר בהן, לשנן אותן, להפנים… וליישם!
5. חשוב לו מאוד להרגיש שייך –
למרות ה'אדישות' וה'אפתיות' שלו
למה שאתם אומרים,
הוא רוצה לקחת חלק מהמשפחה.
הוא רוצה להרגיש שייך…
גם אם הוא התנתק מאוד.
אתם הדמות הסמכותית והקובעת לו
גם אם הוא מתעצבן עליכם.
עושים: מחזקים אותו,
מאמינים בו וסומכים עליו.
נותנים לו הרגשה שהוא מחליט על דברים.
מייצרים מפגשים משפחתיים מעניינים.
נותנים לו לארגן ארוחה עם הומור וצחוקים.
משתפים אותו בהתלבטויות שלכם.
מתחשבים בהצעות שלו.
לא עושים : לא מזלזלים ברעיונות שלו,
לא מבטלים את דבריו גם אם
לא מסכימים איתו.
לא מוותרים לו על הארוחה ביחד.
לא מוותרים לו על זמן משפחה.
דוגמא: מחליטים שפעם בשבוע
כל אחד מבני המשפחה
מארגן ערב משפחתי.
נניח כל יום חמישי בערב
כולם רושמים ביומן שמתכנסים
בשעה שבע וכל פעם
אחד מבני המשפחה
מארגן משהו ביחד.
משחק, טיול לילה, ריקודים,
ערב ג'ז, ערב שירה,
משחקי חשיבה, תחרויות, ציור,
הרעיון הוא לקבל כל הצעה שעולה
ולאפשר לו לבצע אותו ובעזרתכם אם צריך.
*לא מבקרים, לא מחנכים, לא מטיפים ולא רבים פעם בשבוע, בערב הזה!
6. דעת החברים משפיעה עליו –
החברה משפיעה עליו יותר
ממה שאנחנו מוכנים להודות.
זה הגיל שבו מגלים את חשיבות ההתחברות
והכיף להיות שייך לקבוצה.
עושים: היו מעורבים בחברויות שלו
בצורה כמעט לא מורגשת.
הכירו את החברים שלו.
עודדו אותו להזמין את החברים שלו הביתה.
הקשיבו לדעות של החברים שלו בלי לפסול אותן,
כדי שתדעו מול מה אתם מתמודדים.
הביעו את דעתכם באופן ישיר ואמתי –
אך בעדינות ובצניעות (בלי אגו)
לא עושים: לא חופרים לחברים
על הסכנות המאיימות עליהם.
הם יודעים זאת היטב.
לא מזלזלים בשום חבר
(גם אם הוא לא מוצא חן בעיניכם)
זה ייצור התנגדות והתנהגות הפוכה.
לא כופים את הדעה שלכם
(גם אם היא הכי נכונה וצודקת)
על המתבגר כי בהזדמנות הראשונה הוא יעשה את ההפך.
דוגמא: התחברו עם ההורים של החברים שלו,
הזמינו כל פעם חבר אחר לארוחה המשפחתית.
הזמינו חבר להצטרף לים,
הקשיבו לשיח ביניהם,
שחקו איתו מטקות,
הזמינו את החברים לראות
משחקי ספורט, וכו'.
7. סף התסכול שלו נמוך –
הוא בשלבי התפתחות
(לא בוגר ממש אך כבר לא ילד).
לעתים קרובות הוא ממש לא יודע
איך להתייחס למצב או לדעה
ואז הוא מהסס או לא מחליט
ואתם מגיעים למסקנות מוטעות לגביו.
עושים: עודדו אותו להתלבט בקול רם.
להקשיב להתלבטויות בלי לתת עצות.
התלבטו יחד אתו,
צרו את הקונפליקט כי משם הוא צומח ולומד.
לא עושים: לא מבטלים רגש או התלבטות.
לא כועסים או מזלזלים בחוסר הנחישות שלו.
לא נותנים לו עצות אלא עוזרים לו להגיע אליהם לבד.
דוגמא: יש לו 400 ש"ח
והוא לא יודע איך 'לבזבז' אותם.
רגע אחד מחליט להזמין חבר ללונה פארק,
אחרי כמה דקות מתלהב לקנות סקייטבורד.
לא עוברות 30 דקות
והוא כבר בעניין של ירידה לאילת…
תעודדו אותו להתלבט באמת…
אולי לעשות רשימה של בעד ונגד כל דבר.
אל תתערבו בשיקולים אלא רק
תקשיבו לו איך הוא חושב בקול רם.
8. הוא נולד עם דימוי עצמי בריא ויציב –
הוא הגיע לעולם כשהוא מאמין
ובטוח שהוא הכי, הכי בעולם!
והוא האמין לכם כשאמרתם לו
שהוא היצור המתוק ביותר בעולם.
עושים: חיזוקים (ורק חיזוקים).
לראות אותו במיטבו בלבד.
לקבל אותו כפי שהייתם רוצים שיקבלו אתכם.
לא עושים: לא מבטלים את מעשיו.
לא מבקרים אותו,
לא חופרים לו.
לא מענישים אותו.
יש דרכים אחרות לטפל בהתנהגות לא רצויה.
עד כאן החופש הגדול וההזדמנות לשינויים!
אני מצדיעה לכם, הורים יקרים,
על הדרך שאתם עושים לקראת הורות עוד יותר מודעת.
ממש לא מובן מאליו!
כשמדובר בחינוך – אין מצב שאי אפשר לתקן ולשפר!
רותי דונין –
מאמנת אישית של מתבגרים
מדריכה הורים להורות קצת אחרת
054-4382368