גיחה לראשו של המתבגר – חלק 3
קבלו טיפים שיעזרו לכם להכיר את המתבגר שלכם,
לזהות את התגובות שלו כדי לפעול בהתאם,
ולתקשר אתו טוב יותר בלי לעורר התנגדויות מצידו.
זכרו, הוא באמת לא מתכוון לפגוע או לזלזל בכם,
הוא רוצה לשמור על עצמו ולבטא את אישיותו,
למרות שבמבט חטוף זה נראה אחרת.
לקריאת חלק 1 של הפוסט – לחץ כאן
לקריאת חלק 2 של הפוסט – לחץ כאן
אז למה הוא מתכוון כשהוא אומר לכם:
'סבבה'
תשובה הכי אוטומטית שיש.
'אין לי כוח, אני לא רוצה להאריך, אל תחפרו לי, תעזבו אותי'.
'אני מטייח את מה שהיה באמת בבית ספר'.
'אני לא רוצה לשתף אתכם'.
'אני פוחד לשתף אתכם, שלא תתעצבנו עלי'
'אני לא בטוח במאה אחוז בתגובה שלכם'
הוא לא מודע לרגשות שלו. לא רוצה להתעמק בהן.
מה עושים במקרה הזה?
- אפשר בהומור: 'כשאתה אומר סבבה למה אתה מתכוון?
- לשאול אותו שאלות ספציפיות יותר.
כמו: עם מי היה לך סבבה היום?'
או 'גם במתמטיקה היה סבבה?' - לשאול שאלות שהתשובה עליהם
לא תאפשר תשובה כמו סבבה.
למשל: מה אכלת היום בבי"ס?
שאלות שדורשות ריכוז ולא אוטומט.
מה יצרתם כאן?
- גרמתם לו לתגובה מודעת ולא אוטומטית
- יצרתם דו שיח עם המתבגר
- הוא שיתף – זה ממש מעולה, גם אם זה במילה או שתיים
'לא רוצה'
לעיתים ה'לא רוצה' הוא בא באוטומט ולפעמים הוא ממש מכוון.
כשהוא מגיב מיד ובלי לחשוב זה אומר:
'אני רוצה לבטא את רצונותיי ואיתכם אני לא יכול'
'אולי אני ארצה מאוחר יותר'
כשהוא חושב ואז מגיב זה אומר לרוב:
'אני עסוק עכשיו בדברים שלי'
'אתם לא מרפים ולא נותנים לי זמן להיות עם עצמי'
'לא רוצה לרצות אתכם, אני רוצה לפתח את הרצונות שלי בעצמי'
מה עושים ואיך עושים?
- בכל מקרה אל תיפגעו ואל תיקחו את התשובה שלו כסופית
- קבעו אתו שאתם מכבדים זמן מסוים שהוא מחליט עליו,
(נניח שעתיים ביום) זמן איכות עם עצמו
שאתם לא מבקשים ממנו ולא נעזרים בו בכלל…
מבטיחה לכם שלאט לאט כשהוא רואה שאתם מכבדים
את זמנו… ה'לא רוצה' יילך ויפחת.
(זה טוב וחשוב לעשות זאת עם כל ילד במשפחה.) - כשאתם מתעקשים, אתם יוצרים התנגדויות מתמשכות
- בזמנים של רוגע – שאלו אותו מה הרצונות שלו באמת
זכרו שאתם לא חייבים להסכים איתו, רק להקשיב לו עד הסוף. - כבדו את המילה שלו ושלכם!
זהו זה!
כל הכבוד לכם באמת!
עכשיו אני בטוחה שתבינו אחרת את התגובות המתבגר שלכם.
אני מאמינה שתפקיד ההורים השתנה עם השנים,
היום, הורות חכמה היא מקור השראה לילדים ומתבגרים.
במקום להתווכח עם הילד שלכם
על כל פעולה שאתם רוצים שהוא יעשה,
יש דרכים חכמות לגרום לו לעשות את זה מרצונו החופשי.
לחזרה לחלק 1 של המאמר – לחץ כאן
לחזרה לחלק 2 של המאמר – לחץ כאן
זכרו, שכשמדובר בחינוך, תמיד, תמיד יש אפשרות לתקן!
רותי-ריטה דונין – מאמנת אישית של מתבגרים
הורות עם השראה מביאה מתבגרים לעשייה מתוך שמחה
054-4382368